تعریف حسابرسی
حسابرسی فرآیندی است برای جمعآوری و ارزیابی شواهد درباره ادعاهای مربوط به فعالیتها و وقایع اقتصادی برای تعیین میزان انطباق این ادعاها با معیارهای از پیش تعیینشده و گزارش نتایج به اشخاص ذینفع
این کار نیازمند برنامه ریزی مناسب شامل جمعآوری و ارزیابی بیطرفانه شواهد است.
حسابرسان باید با حفظ بیطرفی نسبت به جمعآوری و ارزیابی مربوط بودن و اعتبار شواهد بپردازند. اگر چه نوع، میزان و قابلیت اتکای شواهد در کارهای مختلف حسابرسی میتواند متفاوت باشد، اما جمعآوری و ارزیابی شواهد، بخش اعظم فعالیتهای حسابرسان را تشکیل میدهد.
در حسابرسی، واژه ادعا معنای ویژهای دارد و به اظهارات ضمنی یا صریح مدیریت اطلاق میشود که در قالب صورتهای مالی، اسناد و مدارک یا سیستمها تجسم مییابد.
برای مثال، صورتهای مالی اساسی تهیه شده توسط مدیران شامل چند ادعا است. از جمله مبلغی که در ترازنامه در سرفصل اموال، ماشین آلات و تجهیزات نشان داده میشود بیانگر این است که مدیران ادعا دارند:
شرکت بر این داراییها مالکیت دارد و از این داراییها در فرآیند عادی عملیات تولیدی یا خدماتی خود استفاده میکند و این مبلغ، بهای تمام شدة تاریخی پس از کسر استهلاک انباشته این داراییها است.
هدف حسابرسان از مقایسه شواهد جمعآوری شده با ادعاهای مربوط به فعالیتها و وقایع اقتصادی، تعیین میزان انطباق ادعاهای مزبور با معیارهای از پیش تعیین شده است.
در تنظیم صورتهای مالی اساسی، معمولا معیار اصلی و مورد قبول، اصول حسابداری یا استانداردهای حسابداری است. در بند ۲ بخش ۲۰۰ استانداردهای حسابرسی کشور (۱۳۸۶) نیز تأکیده شده است که هدف از حسابرسی صورتهای مالی، اظهارنظر نسبت به این موضوع است که آیا صورتهای مالی براساس استانداردهای حسابداری تهیه شده است یا خیر.
آخرین عبارت مهم، یعنی گزارش نتایج به اشخاص ذینفع، بیانگر نوع گزارشی است که حسابرسان برای اشخاص ذینفع تهیه میکنند. اشخاص ذینفع میتواند شامل سهامداران، اعتباردهندگان، کارکنان، تأمین کنندگان مواد و کالا، سازمانهای دولتی، بورس اوراق بهادار و گروههای دیگر باشد.
حسابرس به فرد یا موسسهای گفته میشود که مسئولیت نهایی حسابرسی صورتهای مالی یاارائه خدمات مرتبط را به عهده دارد. حسابرس باید فردی مستقل از سازمانی باشد که در حال رسیدگی آن است.
حسابرسی انواع گوناگونی دارد که مهمترین آنها عبارتند از:
حسابرسی صورتهای مالی، حسابرسی رعایتی، حسابرسی عملیاتی و حسابرسی قانونی.
- حسابرسی صورت های مالی
هر گاه از حسابرسی بدون قید و شرط اضافی یاد شود، منظور همان «حسابرسی صورتهای مالی» یا به اختصار «حسابرسی مالی» است. هدف اصلی این حسابرسی اعتباردهی به صورتهای مالی است. منظور از اعتباردهی، اظهار عقیده یا قضاوت شخص یا اشخاص مستقل و ذیصلاح نسبت به مطابقت تمامی جنبههای با اهمیت ادعاهای منعکس در صورتهای مالی با معیارهای تعیین شده یعنی اصول حسابداری است. البته چنین اظهار نظر یا قضاوتی باید مبتنی بر شواهد معتبر و کافی باشد.
- حسابرسی رعایتی
مقصود از حسابرسی رعایت، تعیین میزان رعایت احکام، سیاستها، پیمانها، قوانین و مقررات دولتی و کنترلهای داخلی توسط شرکتهای مورد رسیدگی است. برای مثال، شرکتها میتوانند تعیین میزان رعایت احکام و سیاستهای داخلی توسط بخشهای مختلف سازمان را از حسابرسان خود درخواست نمایند.
- حسابرسی عملیاتی
حسابرسی عملیاتی عبارت است از بررسی بهسامان فعالیتهای سازمان یا بخش معینی از آن در ارتباط با اهداف تعیین شده. هدف اصلی حسابرسی عملیاتی، ارزیابی رعایت «صرفه اقتصادی» هنگام تهیه منابع و ارزیابی «کارآیی» عملیات هنگام استفاده از منابع عملیات برای رسیدن به اهداف از قبل تعیین شده، تشخیص فرصتهای بهبود عملیات و ارائه پیشنهادهای اصلاحی به مدیران سازمان ست.

- حسابرسی قانونی
حسابرسی قانونی در واقع مشابه خدمت پزشکان در امر «پزشکی قانونی» است. برخی از مواردی که اجرای حسابرسی قانونی میتواند ضرورت یابد به شرح زیر است:
تقلبهای تجاری یا کارکنان شرکتها؛ خسارتهای تجاری – اقتصادی؛ اختلاف بین سهامداران یا شرکا؛ انواع حسابرس
حسابرسان را بر اساس موقعیت شغلی آنان میتوان به انواع زیر تقسیم کرد:
حسابرس مستقل، حسابرس داخلی، حسابرس دولتی
حسابرس مستقل
حسابرسی مستقل توسط حسابرسانی اجرا میشود که مستقل از سازمانی هستند که ادعاها و یا گزارشهای آن مورد حسابرسی قرار میگیرد.
حسابرس داخلی
حسابرسی داخلی، واحد ارزیابی مستقلی است که جهت آزمون و ارزیابی فعالیتهای سازمان در داخل سازمان ایجاد میشود. اگر چه حسابرسان داخلی در استخدام سازمان هستند اما باید مستقل از دوایر مورد رسیدگی باشند که از آن به عنوان استقلال سازمانی یاد میشود.
حسابرس دولتی
استانداردهای حسابرسی، معیاری برای سنجش کیفیت کار حسابرسان است. انجمن حسابداران رسمی آمریکا برای نخستین بار در سال ۱۹۴۷، استانداردهای ده گانه حسابرسی را معرفی نمود. این استانداردها تاکنون جهت انطباق با تغییرات محیط حسابرسی، تعدیل و تغییر یافتهاند.
استانداردهای عمومی رسیدگی باید توسط شخص یا اشخاصی اجرا شود که دارای صلاحیت و آموزش فنی کافی به عنوان حسابرس باشند. حسابرس یا حسابرسان باید استقلال رأی خود را در تمام موارد مربوط به حسابرسی حفظ کنند. در رسیدگی و تهیه گزارش باید مراقبت حرفهای لازم به عمل آید. استانداردهای رسیدگی عملیات حسابرسی باید به میزان کافی برنامهریزی شود و در صورت وجود کارکنان، بر کار آنان به گونهای مناسب نظارت شود. برای برنامهریزی حسابرسی و تعیین نوع، زمان و میزان آزمونها باید شناختی کافی از ساختار کنترل داخلی کسب گردد. شواهد کافی و مناسب حسابرسی باید از راه بازرسی، مشاهده، پرس و جو و دریافت تاییدیه کسب شود.